#Gender Rights and Issues
Target:
المعهد العالي للسينما و اكاديمية الفنون
Region:
Egypt

احنا طالبات من المعهد العالي للسينما. من اسبوعين بالظبط عملنا استبيان عن التحرش الجنسي داخل المعهد ولقينا ان من 157 طالبة, %56.7 منهم عانوا من التحرش الجسدي، و%30.9 تعرضوا للتحرش الاليكتروني و%63.9 تعرضوا للتحرش اللفظي و أشكال من التحرش الجنسي غير اللفظي في الحرم الجامعي وخارج الحرم الجامعي أو أحداهما، من قبل الطلاب وأعضاء هيئة التدريس. جالنا 146 رد في اقل من اسبوع, قرينا قصص بعض و شفنا قد ايه قصصنا كلنا شبه بعض و ان كلنا بنمر بنفس اشكال التعدي. احنا انهاردة بنطالب بوضع و تفعيل سياسة لمكافحة التحرش تضمنلنا حقوقنا و امننا داخل المؤسسة التعليمية. سياسات مكافحة التحرش شئ اساسي داخل اي مؤسسة تعليمية جامعية و وجودها شئ ضروري لحماية كل فرد بيتعامل بشكل مباشر او غير مباشر مع المؤسسة دي.

احنا بنطالب بتنفيذ سياسة لمكافحة التحرش الجنسي كجزء اساسي من السياسات و اللوائح الإدارية للمعهد. بنطالب بسياسة تعرف و توضح مفاهيم التحرش الجنسي و الموافقة و القبول, تأمن طرق متعددة للتواصل و التبليغ و تضمن اتخاذ الاجراءات التأديبية و العقوبات لأي شخص هيخالف قوانين السياسة دي. مع ضمان كافة التدابير الوقائية و اجراءات الجماية لكل بنت او متضرر, و اولوية حماية هويتها كجزء من سرية الابلاغ و التحقيق. انهاردة في ايدينا نكسر سكوتنا و نطالب بحقنا الي اتنازلنا عنه كتير. في ايدك تشارك بصوتك و تنضملنا كلنا في خلق بيئة امنة لكل مشارك في البيئة التعليمية لضمان بيئة خالية من أي شكل من اشكال العنف و التمييز. أهداف السياسة المطلوبة و البيان بتاعنا و تفاصيل اكتر هتلاقيها في الاخر في صفحة الانستجرام, خليك ايجابي و شارك بدورك تجاه مجتمعك انهاردة من خلال توقيعك و مشاركتك.

صفحة الانستجرام:
@hcisurveyresults_

GoPetition respects your privacy.

The وضع سياسة لمكافحة التحرش في المعهد العالي للسينما petition to المعهد العالي للسينما و اكاديمية الفنون was written by Hci_ Females and is in the category Gender Rights and Issues at GoPetition.