#Politics
Target:
تعدادي از اعضاي خانواده هاي جانباختگان
Region:
Iran


نگذاريم تابستان ٦٧ تكرار شود

در دو ماه اخیر مردم ایران شاهد اعدامهاي نسبتا گسترده ای بوده اند. تنها در هفته گذشته ١٦ نفر از زندانیان سیاسی در یک اقدام تلافی جویانه ، درست ١٢ ساعت پس از حمله گروه "جیش العدل" به پاسگاهی در سراوان، به جوخه مرگ سپرده شدند. دو تن دیگر از زندانیان سیاسی و از هموطنان کرد نیز همزمان اعدام شدند. دهها تن دیگر از زندانیان سیاسی نیز در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

پديده اعدام در جمهوري إسلامي پدیده جديدي نيست. در دهه شصت و به خصوص در سال ٦٧ مردم ایران شاهد كشتار هزاران تن از دگر انديشان، در زندان های سراسر کشور بوده اند. در آن دوره سیاه، حکومت بیش از اکنون قدرتمند بود و جامعه تازه از بار جنگی 8 ساله رهائی یافته بود. در آن سال ها، خبر این کشتار در جامعه ضعیف منعکس شد. اگر در آن شرایط، سکوت رسانه ها تا حدودی قابل توجیه بود، امروز این واکنش ضعیف نسبت به کشتار زندانیان در زندان، قابل درک نیست. این اعدام ها، از نظر حقوقی ترویج بی قانونی و لگدمال کردن حقوق بشر و تنزل نقش دولت از حامی قانون و امنیت شهروندان به عامل هرج و مرج است، به لحاظ اجتماعی، بازگشت به دوران جوامع بدوی و عصر انتقام جوئی های قبیله ای است.

ما تعدادی از بازماندگان جانباختگان راه آزادی، هميشه نگرانی خود را از تكرار فاجعه کشتارهای این دهه به خصوص کشتار سال 67 در زندان ها در ابعادی دیگر، بیان داشته و اعلام كرده ایم که دادخواهی، انتقامجوئی نیست، معنایش اجرای عدالت است، برای عدم تکرار جنایت. ما اگر خواهان افشاي آمرين و عاملين آن كشتار و محاكمه آنان در يك دادگاه مردمي بوده ایم، اگر با تمامي فشارها، تهديدها و بي عدالتي هايی که حکومت جمهوری اسلامی بر خانوادهاي جانباختگان روا داشته است هنوز از پا ننشسته ایم و خاوران را بعنوان سند جنايت حفظ نمودیم، فقط بخاطر جلوگيري از تكرار فاجعه بوده است، تا جان هاي شيفته دیگری در تاريكي و سكوت بقتل نرسند.

زماني كه پور محمدي يكي از اعضاي سه نفره هيئت مرگ در زندانها در سال شصت هفت به وزارت دادگستری رسيد، بدان وسیعا اعتراض شد. اينك مي بينيم كه باز جنایت مشابه سال ٦٧ هر چند کم شمارتر اما به لحاظ کیفیت جنایت، در همان سطح، در حال تکرار است.

ما از جریانات سیاسی، نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه های ارتباط جمعی و تمامي وجدان هاي بيدار ميخواهيم كه در اين مورد سكوت نكنند و با انعكاس اخبار اين إعدامها، نهادهای دموکراتیک و افکار عمومی مردم جهان را از این عملکرد شوم مطلع کنند تا فشار به جمهوری اسلامی مانع تکرار اینگونه جنایات شود. اگر اعدامهاي دهه شصت و كشتار خونين تابستان ٦٧ در سكوت رسانه ها داخلي و خارجي، انجام گرفت و انعكاس نيافت، اگر صداي هزاران خانواده اعدامي در آن سالها طنيني نداشت و اگر عزيزان ما در گور هاي دسته جمعي در خاك شدند، اما حال كه امکانات نیروهای دموکراتیک در سطح ملی و بین المللی افزایش چشمگیری یافته است، موظفیم تمام توان خود را بكار گيريم تا در برابر تکرار فاجعه ایستادگی شود .

ما امضا کنندگان این بیانیه علیه این جنایت اعلام جرم می کنیم و تمام وجدانهای بیدار در داخل و خارج از کشور را به پشتیبانی از حرکتی عمومی فرا می خوانیم. امید داریم که همه کسانی که حرمت انسان را پاس می دارند، برای توقف کشتار و عقب نشاندن جمهوری اسلامی به هر شکل که میتوانند وارد یک کارزار مشترک شوند.

اسامی امضا کنندگان​

باقر ابراهيم زاده

پروين إبراهيمي

مستوره احمدزاده

باقر احمدي

طيبعه اخوان

حسن آزاد

محمد أعظمي

عاطفه إقبال

فريده اكبري

شيرين اميري

فرامرز اميدوار

ایراندخت انصاری

منيره برادران

فواد تابان

حسن حاتمي

رخشنده حسين پور

میهن جزنی

تقي خان

علي دماوندي

ايران رضا زاده

بهاره منشئ رودسري

بيژن منشئ رودسري

فخري زرشگه

پروانه سلطاني

مختار شلالوند

مريخ صابري

بانو صابري

نبي صميمي

ويدا طالبي

راحله طاراني

رويا غياثي

مسعود فتحي

پرستو فروهر

منير فرهودي

شكوفه قبادي

رئوف کعبی

رضا کعبی

ساسان کیانی

مصطفي گل محمدي

مينا لبادي

عفت ماهباز

مرسده محسني

فائزه محسني

رامين معلم

خاطره معيني

رضوان مقدم

میر شجاع ملکوتیان

هومن موسوي

زيبا موزني

مريم نوري

ناهيد همت بلند

تاج دولت همتي

ناجي يخچالي


به: احزاب و سازمان های سیاسی، تشکل های ونها هاي حقوق بشري، هموطنان آزادیخواه
بیانیه فوق توسط بخشی از خانواده هاي جانباختگان رآه آزادي تنظیم و قرار است اين بيانه بهمراه تمامي أمضاها هم در رسانه های عمومی منتشر شود و هم برای براي سازمان ها شخصيت هاي زير ارسال شود.
در صورت توافق با آن لطفا تا عصر روز سه شنبه پنجم نوامبر، موافقت خود را به ما أعلام نمايد

· بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد
· ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
· احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
· کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی
· باربارا لوخبیلر، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا
· تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت نمایندگی امور ایران و اروپا در پارلمان
كريستوفر هاينز گزارشكر ويژه اعدام در سازمان ملل متحد

GoPetition respects your privacy.

The نگذاريم تابستان ٦٧ تكرار شود petition to تعدادي از اعضاي خانواده هاي جانباختگان was written by تعدادي از اعضاي خانواده هاي جانباختگان رآه ازادي and is in the category Politics at GoPetition.