#Politics
Target:
سازمانهاي بين المللي
Region:
Norway
Website:
www.facebook.com


در پی اعلام نقص پرونده شهروندان بهایی در آزمون سراسری کنکور به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی که موجب محرومیت این شهروندان از ادامه تحصیل شده است، با صدور بیانه ای در محکوم نمودن تبعیض تحصیلی در ایران، خواستار لغو حکم محرومیت شهروندان بهایی جهت ادامه تحصیل می باشیم.
محروم كردن دانشجویان بهایی به دلایل عقیده از حق اولیه تحصیل توسط نهادهای دولتی و با استناد به یك "مصوبه غیرقانونی نهاد فراقانونی و غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی" در شرایطی صورت می گیرد که علاوه بر مفاد بند 3 اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی که دولت را به تسهیل و تعمیم آموزش عالی و همچنین گسترش وسائل تحصیلات عالی رایگان برای عموم ملت موظف کرده است، مستفاد از بندهای 9 و 14 اصل سوم و نیز اصول 20، 22، 30، 36 و 37 قانون اساسی دولت ملزم است فارغ از نوع مذهب، مسلک و مرام سیاسی ضمن رفع تبعیضات ناروا، امکانات عادلانه را برای آحاد ملت ایجاد کرده و آنان را از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار نماید.
حق تحصیل برای تمامی انسان ها و بدون هرگونه تبعیضی به صراحت در پیمان های بین المللی، از جمله آن دسته از معاهده هایی که ایران امضا کرده است، تضمین شده است؛ از جمله در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کنوانسیون یونسکو علیه تبعیض تحصیلی. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آنرا تضمین کرده است. میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و کنوانسیون بین المللی حذف تبعیض نژادی (CERD) نیز به نوبه ی خود حقوق افراد در آزادی عقیده، بیان، تشکل و گردهم آیی را مورد حمایت قرار می دهند و اعمال تبعیض علیه افراد به خاطر نژاد، جنسیت، مذهب یا اعتقاد، یا قومیت یا عقاید سیاسی یا عقاید دیگر را منع می کنند. میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی همچنین از حقوق اقلیت ها، در اشتراک با دیگران، حمایت می کند تا بتوانند از فرهنگ خود بهره مند شوند، به مذهب خود عمل کنند و زبان خود را به کار برند.
سازمان ها و افراد امضا کننده نگرانی خود را به دلیل اخراج و محرومیت از تحصیل شهروندان بهایی را اعلام می دارد و ابراز می کند که دولت ایران نباید درخصوص شهروندان بهایی اینگونه رفتار گزینشی انجام دهد. ما اعلام می کنیم که نسبت به تبعیض های موجود در خصوص دانشجویان پیرو اقلیت های مذهبی، انتقاد داریم و خواستار رفع آنها می باشیم. شهروندان بهایی نیز این حق را داشته باشند که همچون دیگر شهروندان جامعه از ادامه تحصیل بهره مند شوند و جهت ساخت ایرانی آباد کوشا باشند


از شما هموطن عزيز ميخواهيم كه براي پشتیبانی از جوانان بهایی محروم از تحصیل متن حاضر را خوانده و امضاء كنيد.
لطفا از ساير دوستان و همكاران خود نيز بخواهيد كه به اين كمپين پيوسته و از حقوق اوليه و برحق جوانان بهایی با امضاي متن حاضر حمايت كنند.

GoPetition respects your privacy.

The ما خواستار رفع محرومیت تحصیل بهاییان در ایران هستیم petition to سازمانهاي بين المللي was written by mohammad zolfaghari and is in the category Politics at GoPetition.